Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche (DST)

Leveranciers plaatsen hier hun actuele en gestandaardiseerde artikelinformatie (meer dan 300.000 unieke producten van 26 leveranciers). Begin 2016 werd de ‘nieuwe artikelstandaard 2.1’ gelanceerd. Die is aanzienlijk uitgebreider dan de voorgaande versie en maakt het met name mogelijk om veel meer productinformatie over e-bikes (denk ook aan webshops) uit te wisselen. Boedijn: “dat is een belangrijke verbetering. De behoefte aan gedetailleerde informatie over elektrische fietsen, die bijna eenderde van de nieuwverkopen voor hun rekening nemen, is namelijk groot.”

Verder introduceerde DST de ‘module marktinformatie’ die een zeer betrouwbaar en actueel beeld van het koopgedrag van consumenten moet geven. Geen cijfers gebaseerd op niet-representatieve steekproeven of grove schattingen, maar accurate reportages op basis van harde verkoopgegevens. De tool stelt leveranciers en dealers in staat vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, zegt Boedijn. “Zo kan de branche beter inspelen op de wensen van de klant en wordt overproductie voorkomen. Blijken blauwe moutainbikes populair in Friesland of zijn groene kinderfietsen een hit in Gelderland, dan kunnen leveranciers en dealers hier tijdig op anticiperen. Bovendien is het mogelijk om in het systeem te benchmarken en eigen verkoopcijfers te vergelijken met die van andere dealers.”

< Terug naar Afdeling Fietsen