Roetfilters en APK

Van de Braak: “Staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van IenM wil de APK zodanig uitbreiden dat wordt voorkomen dat er auto’s door de APK komen waar überhaupt geen roetfilter onder zit. Tegelijkertijd heeft zij toegezegd het fenomeen dat sommige auto’s na zo’n keuring nog steeds een overduidelijke milieubelastende roetpluim achterlaten aan te gaan pakken.

In lijn hiermee wordt nagedacht, aangewakkerd door de hele discussie over ‘sjoemelsoftware’, om eveneens een Europese APK met een nieuwe testmethodiek te ontwikkelen die dit soort praktijken in de toekomst moet voorkomen.”

Kritisch geluid
Terugblikkend stelt Baltus vast dat er in het voorbije jaar veel is bereikt. “De Europese lobby loopt goed. Mede dankzij de invloed die de secties via de koepelorganisaties kan uitoefenen, praten en sturen we actief mee. Als het gaat om belangenbehartiging zit Autovak bovenop het nieuws. Daar mogen we als relatief klein land best trots op zijn.”

‘De onwenselijke weeffout in de APK moet er uit’

Op de vraag waar nog winst valt te behalen antwoordt hij dat de huidige onwenselijke weeffout in de APK er beslist uit moet. Dat is de bekende discussie over emissiemetingen met behulp van OBD-uitlezing versus een onafhankelijke meting aan de uitlaat (tailpipe).  “Daar werken wij hard aan.”

Een kritisch geluid richting de overheid heeft Baltus ook. “Daar waar het gaat om de potentie van connectiviteit ten aanzien van veiligheid, bereikbaarheid en luchtkwaliteit loopt de Nederlandse overheid voorop. Denk aan de eerder gehouden Truck Platooning Test. Prima! Tegelijkertijd moet diezelfde overheid wel de ogen open houden voor het handhaven van een ‘level playing field’. Connectiviteit moet niet betekenen dat een handjevol partijen een soort marktmonopolie op de data krijgt.”

< Terug naar Afdeling Autovak