Slimme fietsconcepten

“Ik vind dat het beleid nogal tweeslachtig. Wel mensen aansporen meer te fietsen en vaker de auto te laten staan, maar vervolgens nalaten te investeren in fietsfaciliteiten. Dat is makkelijk en vrijblijvend. Ondertussen kan iemand in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam zijn of haar fiets steeds moeilijker kwijt en lopen bezitters het gevaar hun vervoermiddel zonder pardon in een fietsdepot te zien verdwijnen. Zo dreigt de fiets ten onder te gaan aan zijn eigen succes, terwijl die juist een gezonde, schone en duurzame oplossing is voor mobiliteitsproblemen. In plaats daarvan moet de fiets een integraal onderdeel vormen van de mobiliteitsvraag.”

‘De fiets dreigt ten onder te gaan aan zijn eigen succes’

Volgens de afdelingsvoorzitter zijn er tal van steden buiten Nederland met interessante concepten – te denken valt ook aan busabonnementen in combinatie met een (e)bike – die het gebruik van voertuigen voor kortere afstanden mogelijk maken.

Jager: “Zo kunnen inwoners van Shanghai gebruik maken van de Mobike, een soort Uber voor fietsen. Gebruikers kunnen deze deelfiets, waarvan er 500.000 beschikbaar zijn, via een app huren en betalen en na de rit overal parkeren. En ook heel Parijs fietst, dankzij de Vélib, die na pakweg iedere 150 meter bij een fietsstation te huur is voor 1,70 euro per dag. Het eerste halfuur is zelfs gratis. Waarom kan dat in Nederland niet? Het sluit bovendien mooi aan bij de onvermijdelijke, zij het geleidelijke, transitie van voertuigbezit naar gebruik en betalen per kilometer.”

< Terug naar Afdeling Fietsen