“Die groeiende populariteit van de fiets vertaalt zich helaas niet direct in hogere verkoopcijfers. Althans niet voor de gewone fiets. Die heeft namelijk een flinke knauw gekregen doordat de Bedrijfsfietsenregeling twee jaar geleden is vervangen door de Werkkostenregeling (WKR). Met als gevolg dat de verkoop van traditionele fietsen met meer dan 20 procent daalden.”

Dat het totale verkoopvolume in 2016 min of meer stabiel bleef, was volgens hem vooral te danken aan de run op e-bikes die inmiddels eenderde van de fietsmarkt vertegenwoordigen en die een bijdrage leveren aan meer dan de helft van de brancheomzet.

Jager noemt het opvallend dat steeds meer fietssegmenten e-bikevarianten krijgen, van vouwfiets en racefiets tot de mountainbike. “Het toont aan dat de fietsindustrie niet stil zit en volop innoveert. Een aparte categorie binnen de e-bikes die naar mijn mening veel potentie heeft is de speed pedelec. Nu er dankzij de inspanningen van afdeling Fietsen duidelijkheid is over wetgeving en helmgebruik voor dit snelle fietstype, is de belangstelling flink aangetrokken. In 2014 werden er ongeveer 2.500 speed e-bikes verkocht, in 2015 al 3.500 en vorig jaar eindigde te teller al op circa 4.000 exemplaren.”

< Terug naar Afdeling Fietsen