Hetzelfde gold voor de vrachtwagenmarkt waar, mede dankzij een sterke vervangingsvraag, het aantal nieuw geregistreerde trucks uitkwam op 16.187 voertuigen (+ 14,7%).

Dat beide markten twee totaal verschillende bewegingen lieten zien is volgens Van Eijck goed te verklaren. “Met name bij duurzame consumptiegoederen zoals personenauto’s zie je meestal dat de markt met vertraging reageert op herstel en dat juist zakelijke kopers al veel eerder meeliften op economische conjunctuurgolven. De verkoop van personenauto’s ondervindt dus nog de naweeën van de crisis.”

Daar komt bij, vult afdelingssecretaris Wijnand de Geus aan, dat de sector nog de laatste naweeën ondervindt van de fiscale overstimulering in Nederland van bepaalde autotypes, zoals plug-in hybrides. “Met als consequentie dat mensen zich bij een aankoop niet door hun hart maar door hun portemonnee laten leiden.”

Van Eijck: “Die ongewenste stimuli of juist verkoopontmoedigende elementen in het fiscale stelsel hebben er bovendien toe geleid dat consumenten nog op de valreep in de laatste maanden van het jaar een bepaalde auto gingen aanschaffen. Dat is bijvoorbeeld ook in 2015 gebeurd met alle negatieve gevolgen voor 2016. Gelukkig hebben we met staatssecretaris Wiebes van Financiën goede afspraken kunnen maken over toekomstig fiscaal beleid voor 2017, waardoor de markt weer in een rustiger vaarwater komt.”

< Terug naar Afdeling Auto’s